Curricula in woelige tijden doen werken
Introductie
Het Lerend Netwerk van Onderwijsondersteuners wil haar leden een gedragen platform bieden om goede praktijken en ervaringen met elkaar te delen op het jaarlijkse congres. De editie van 2026 wordt georganiseerd door Odisee en vindt plaats op donderdag 28 mei 2026.Call for abstracts
Het hoger onderwijs navigeert door woelige tijden. Enerzijds stijgen de maatschappelijke verwachtingen: alumni moeten niet alleen beschikken over actuele kennis in een snel veranderend werkveld, maar ook veerkrachtig, wendbaar en AI-geletterd zijn. In het opleidingsportfolio zit een dualiteit tussen smalle specifieke nicheopleidingen en de wens naar brede inzetbaarheid.
Daartegenover staat een rationalisatiediscours met strengere selectie voor de poort en een grote aandacht op studievoortgang met versnelde inzet op heroriëntatie. We weten dat een meer diverse instroom aan lerenden steeds meer balletjes in de lucht houden en hun sociaal statuut komt onder vuur te liggen.
Dit alles plaats ons voor grote curriculaire uitdagingen: hoe kunnen we een kwalitatieve uitstroom blijven garanderen? Welke curriculaire ingrepen voeren teams uit? Hoe kunnen instellingen die maximaal faciliteren?
Tijdens dit congres focussen we op hoe onderwijsondersteuners als experts in de instellings- en team-context de curricula doen werken. Jouw bijdrage helpt collega’s om oplossingen te vinden voor de uitdagingen van vandaag.
We zoeken bijdragen die inspireren, uitdagen en concrete handvatten bieden. Mogelijke invalshoeken zijn onder meer:
- Curriculumontwerp en diversiteit: Hoe speel je in op uiteenlopende startcompetenties van instromende studenten?
- Kwaliteitsborging: Hoe garandeer je dat alle studenten het vereiste eindniveau behalen, en hoe bepaal je dat eindniveau in een wendbare wereld?
- Flexibiliteit en heroriëntatie: Hoe ontwerp je curricula die actieve heroriëntatie faciliteren?
- Doorstroombevordering: Welke strategieën werken om studenten succesvol door hun traject te loodsen?
- Samenwerking met externen: Hoe betrek je externe partners bij het vormgeven van wendbare curricula en bij het bewaken van de eindcompetenties?
- Professionaliseringsinitiatieven: Hoe neem je teams mee in het verhaal van doorstroom en curriculumvernieuwing?
Sprekers kunnen kiezen voor één van de volgende presentatievormen:
- Lezing (30’ of 60’)
Stel je praktijkvoorbeeld of ondersteuningsmateriaal voor. Deelnemers krijgen de kans om vragen te stellen op het einde van de sessie (5 of 10 minuten).
- Workshop (60’)
Laat deelnemers aan de slag gaan met jouw ontwikkelde methodiek en/of instrumenten. In dit format worden er max. 20 minuten voorzien voor inleiding en toelichting; de focus ligt hier op de praktische toepassing.
- Ronde tafel ‘versterk mijn project’ (60’)
Pitch je praktijkvoorbeeld, casus, uitdagingen, … en ga vervolgens co-creatief aan de slag met vragen en adviezen van de deelnemers. In dit format worden er max. 20 minuten voorzien voor inleiding en toelichting; de focus ligt hier op ervaringsuitwisseling.
Download onze template en stuur jouw voorstel in voor 15 februari 2026.
Vragen? Stuur een mail naar congres@lno2.be.
Wanneer
donderdag 28 mei 2026Waar
Brussel